ACTIVITATS PRÀCTIQUES A TRAVÉS DE LES HABILITATS DE PENSAMENT
Activitats sobre el conte: LA REINA DE LES NEUS on es treballin les habilitats de Raonament.
- Buscar i donar raons
- Buscar i donar raons
Activitat 1: “ La meva opinió”
Consisteix en que cada nen/a en veu alta doni la seva opinió sobre el conte. Per exemple:
El que més m’agrada del conte és...
El personatge que més m’ha agradat ha estat...
A mi m’agradaria ser...
Cal que sempre demanem el “ perqué” de les seves respostes. En un primer moment acceptarem respostes col·lectives com: “ A mi també” o “ Jo com en Lluís”, però poc a poc anirem buscant la diferenciació. També demanarem: “ a algun de vosaltres li ha agradat una altra cosa?”
- Establir relacions entre les parts i el tot
El que més m’agrada del conte és...
El personatge que més m’ha agradat ha estat...
A mi m’agradaria ser...
Cal que sempre demanem el “ perqué” de les seves respostes. En un primer moment acceptarem respostes col·lectives com: “ A mi també” o “ Jo com en Lluís”, però poc a poc anirem buscant la diferenciació. També demanarem: “ a algun de vosaltres li ha agradat una altra cosa?”
- Establir relacions entre les parts i el tot
Activitat 2: “ Un Bocí”
Mostrarem una sèrie de personatges o escenes concretes i les hauràn de relacionar i ubicar en el conte. Això es pot fer amb làmines, diapositives...És un bon treball per improvitzar i serveix per veure si s’ha comprés i assimilat la narració. Aquest exercici exigeix capacitat de síntesi i permet d’anar al tot a partir d’una part.
- Establir relacions entre els fins i els mitjans
- Establir relacions entre els fins i els mitjans
Activitat 3: “ Per a què serveixen els contes?”
Si ho creiem convenient a l’inici d’aquesta activitat podem preguntar als infants de què són mitjà els contes i referint-nos en aquest conte en especial, a través de preguntes com ara:
Aquest conte serveix per a divertir-nos?
Serveix per aprendre?
Serveix també per fer-nos adormir?
Serveix per estar atents i callats?
- Usar i buscar criteris
Aquest conte serveix per a divertir-nos?
Serveix per aprendre?
Serveix també per fer-nos adormir?
Serveix per estar atents i callats?
- Usar i buscar criteris
Activitat 4: “ Les qualitats”
Aquesta activitat tracta d’averiguar quines són les qualitats que ens agraden més d’un conte, d’aquest conte. Reflexionarem entre tot el grup-classe diferents punts, com aquests:
Que tingui un bon final
Que tingui molts personatges
Que hi hagi princeses
Que sigui conegut
Primer de tot els nens i nenes hauràn de dir quin sentiment els ha provocat el conte.
- Raonament Condicionalment
Que tingui un bon final
Que tingui molts personatges
Que hi hagi princeses
Que sigui conegut
Primer de tot els nens i nenes hauràn de dir quin sentiment els ha provocat el conte.
- Raonament Condicionalment
Activitat 5: “ Aparellar vinyetes-música”
Aquesta activitat tracta d’aparellar, unint amb fletxes, les diferents vinyetes del conte amb el núm de l’escena que escoltin els nens. Posarem l’audició del conte, on podràn sentir: el número i l’explicació de una escena del conte.
Al final, ha de correspondre la vinyeta amb el número i tenir tota la seqüència del conte amb un ordre correcte. Si no es així, podrem parlar quin número aniria millor en cada vinyeta. L’audició es passarà dos cops.
Activitats sobre el conte: EL SOLDAT DE PLOM, on es treballin les habilitats de Comunicació, traducció i formulació.
- Explicar: Narrar i descriure
Al final, ha de correspondre la vinyeta amb el número i tenir tota la seqüència del conte amb un ordre correcte. Si no es així, podrem parlar quin número aniria millor en cada vinyeta. L’audició es passarà dos cops.
Activitats sobre el conte: EL SOLDAT DE PLOM, on es treballin les habilitats de Comunicació, traducció i formulació.
- Explicar: Narrar i descriure
Activitat 1: “ Segueix la història”
Tracta en que un nen o nena començarà a explicar el conte del Soldat de plom, de la millor manera que sàpiga i la resta de companys l’aniràn continuant quan arribi el seu torn.
Els torns es poden establir ja sigui perque el qui l’ha començat diu un nom d’un company o companya, o perqué s’estableixi un altre i diferent criteri de continuació.
- Interpretar
Els torns es poden establir ja sigui perque el qui l’ha començat diu un nom d’un company o companya, o perqué s’estableixi un altre i diferent criteri de continuació.
- Interpretar
Activitat 2: “ Dramatitzem- Teatre”
Després d’haber interioritzat la primera part del conte del “ Soldat de plom”, farem dos grups amb els nostres alumnes i es tractarà de representar una escena del conte.
D’aquesta manera veurem com la mateixa escena pot haver estat entesa i comunicada de maneres ben diferents.
- Improvitzar
D’aquesta manera veurem com la mateixa escena pot haver estat entesa i comunicada de maneres ben diferents.
- Improvitzar
Activitat 3: “ La capsa màgica”
En aquesta activitat la mestra serà l’encarregada d’anar treien diferents objectes d’una capsa, però no és una capsa qualsevol sinó que és màgica! Tots aquests objectes estaràn d’alguna manera relacionats i tindràn un lligam amb el conte que treballem. A la capsa hi pot haber: una imatge del protagonista, del soldat de plom, una capseta de música on hi aparegui ballant una dansarina, una barqueta feta de
paper...
Els nens hauràn de dir o explicar el que veuen i relacionar-ho en el moment concret del conte.
paper...
Els nens hauràn de dir o explicar el que veuen i relacionar-ho en el moment concret del conte.
- Traduïr del llenguatge oral a la plàstica i a la inversa
Activitat 4: “ Dibuix representatiu”
A partir del conte el Soldat de plom, haurem de fer un dibuix que el representi, és a dir, que tothom s’adoni que aquell dibuix pertany al conte.
Abans de realitzar-lo entre tots podem decidir quin haurà de ser el tema de la representació.
- Traduïr a diferents llenguatges
Abans de realitzar-lo entre tots podem decidir quin haurà de ser el tema de la representació.
- Traduïr a diferents llenguatges
Activitat 5: “ Aprenem i cantem”
A partir de la interiorització de la petita cancó o vers que apareix en el conte, l’anirem cantant i dient tots junts i després sortirà nen per nen situant-se damunt d’una cadira per a donar-li el moment de sentir-se escoltat i ser el protagonista de l’instant. D’aquesta manera cantarà la cançó a la resta de companys.
La cançó o vers és:
“ Soldat valent, fes el cor fort,
aquí la tens, l’amiga mort!!”
La cançó o vers és:
“ Soldat valent, fes el cor fort,
aquí la tens, l’amiga mort!!”
Activitats sobre el conte: LA SIRENITA, on es treballin les habilitats de conceptualització i Anàlisi.
- Posar exemples i contraexemples
- Posar exemples i contraexemples
Activitat 1: “ Buscar a la memòria”
Aquesta activitat tracta de citar alguns personatges del conte. Personatges de tot tipus, es a dir, que siguin bons i altres que siguin malvats i dolents.
Algunes personatges que siguin éssers humans i altres que siguin animals, personatges a qui les coses els surtin bé i altres a qui els surtin malament...
- Comparar i contrastar
Algunes personatges que siguin éssers humans i altres que siguin animals, personatges a qui les coses els surtin bé i altres a qui els surtin malament...
- Comparar i contrastar
Activitat 2: “ Comparem els contes”
Es tracta de comparar el conte de la Sirenita amb altres contes que els infants coneguin o els siguin reconeguts.
El conte de la Sirenita és...
Bonic com...
Llarg com...
Acaba com...
Més divertit que...
Més màgic que...
Fa menys por que...
Els nens han d’acabar de completar les frases.
- Definir
El conte de la Sirenita és...
Bonic com...
Llarg com...
Acaba com...
Més divertit que...
Més màgic que...
Fa menys por que...
Els nens han d’acabar de completar les frases.
- Definir
Activitat 3: “ Definir a personatges”
L’activitat tracta de definir amb alguna paraula o una frase curta cada un dels personatges que surten en el conte. Per exemple, definirem, a la protagonista; la Sirenita, el seu pare, les seves germanes etc...
- Agrupar i Classificar
Activitat 4: “ Ajuntar”
Es tracta de que amb algun dibuix que caracteritzi el conte intentem fer agrupacions diferents i després busquem els criteris. Es poden suggerir agrupacions com ara:
- contes d’animals i contes de persones...
també es poden agrupar i classificar segons el que hi surt: només natura, persones, animals, objectes, màgia...
- Seriar
- contes d’animals i contes de persones...
també es poden agrupar i classificar segons el que hi surt: només natura, persones, animals, objectes, màgia...
- Seriar
Activitat 5: “ El conte en vinyetes”
En aquesta activitat es plastifiquen uns quants dibuixos del conte de la Sirenita, i es fan servir per establir la seqüència de la narració. Començarem amb tres o quatre vinyetes i anirem augmentant progressivament fins a unes deu o dotze vinyetes, que aniràn matisant l’acció de cada moment del conte.
Activitats sobre els Autors (contes), on es treballin les habilitats de recerca.
- Endevinar
Activitats sobre els Autors (contes), on es treballin les habilitats de recerca.
- Endevinar
Activitat 1: “ Endevina, Endevinem..”
Es tracta d’endevinar el nom de l’autor que la mestra està ocultant.
A la pissarra posarem tres fotografies dels autors; Grimm, Perrault i Andersen i a sota de cadascún d’ells hi haurà el nom que estarà ocult.
Aquesta activitat tracta també d’exercitar l’obervació del nen i la seva memòria.
- Esbrinar
A la pissarra posarem tres fotografies dels autors; Grimm, Perrault i Andersen i a sota de cadascún d’ells hi haurà el nom que estarà ocult.
Aquesta activitat tracta també d’exercitar l’obervació del nen i la seva memòria.
- Esbrinar
Activitat 2: “ Esbrinar coses sobre els autors”
Aquesta activitat tracta d’esbrinar i saber d’on eren, on i en quin any van nèixer, que havien estudiat...els autors.
Amb l’ajuda de les famílies, els nens hauràn de respondre a tres preguntes:
On i en quin any van neixer els germans Grimm?
Qué va estudiar Andersen?
En quin any va neixer i va morir Perrault?
Després tot el grup-classe en comú ens preguntarem com ho hem fet per saber-ho, i repassarem els camins que hem seguit per a la recerca.
- Observar
Amb l’ajuda de les famílies, els nens hauràn de respondre a tres preguntes:
On i en quin any van neixer els germans Grimm?
Qué va estudiar Andersen?
En quin any va neixer i va morir Perrault?
Després tot el grup-classe en comú ens preguntarem com ho hem fet per saber-ho, i repassarem els camins que hem seguit per a la recerca.
- Observar
Activitat 3: “ Memorització”
Col·loquem en una taula dotze fotografies i imatges de les quals tres seràn els autors i nou seràn contes d’aquests. Els nens observaràn les imatges durant 2 minuts. Després es taparàn totes les imatges i es tracta de recordar les que hi havia. Preguntarem si les recordaven, perquè, i ho relacionarem amb l’atenció.
- Buscar alternatives
Activitat 4: “ Completar la fotografía”
Els nens han de trobar la meitat de la fotografia que falta per poder completar la imatge definitiva.
A la pissarra possem la meitat de les imatges dels autors i els nens han de trobar la seva meitat i col·locar-la al seu lloc corresponent.
Primer ho farem individualment, després conjuntament entre tots.
- Imaginar: Crear
A la pissarra possem la meitat de les imatges dels autors i els nens han de trobar la seva meitat i col·locar-la al seu lloc corresponent.
Primer ho farem individualment, després conjuntament entre tots.
- Imaginar: Crear
Activitat 5: “ Juguem a crear entre tots”
El terme “crear” s’usa en sentit ampli i, per tant, conté moltes activitats.
Aquí l’agafarem en sentiti parlarem de creació a partir de quasi res.
Per exemple:
1. sobre un full de paper blanc creem un paissatge i triem els personatges que més ens agradin dels contes d’aquets autors.
2. Confeccionem un gran mural que ens faci de fons, ja sigui; el mar, una habitació...
3. Cadascú es disfressa d’un personatge ( amb el vestuari i maquillatge adequat) i després inventem entre tots un conte.
Aquí l’agafarem en sentit
Per exemple:
1. sobre un full de paper blanc creem un paissatge i triem els personatges que més ens agradin dels contes d’aquets autors.
2. Confeccionem un gran mural que ens faci de fons, ja sigui; el mar, una habitació...
3. Cadascú es disfressa d’un personatge ( amb el vestuari i maquillatge adequat) i després inventem entre tots un conte.
No hay comentarios:
Publicar un comentario